Społeczność
blog.ekologia.pl   Blogerzy   mnich_Ekologii   KIBOKO - rzeczny koń Afryki
13

KIBOKO - rzeczny koń Afryki

KIBOKO - "rzeczny koń" Afryki - inaczej HIPOPOTAM
oprac. Michał Zarzycki

Czy wiesz jakie zwierzę Afryki jest najbardziej niebezpieczne dla człowieka?

HIPOPOTAM czyli Hippopotamus

Hippopotamus jest łacińską formą greckiego słowa, które w tłumaczeniu oznacza „rzeczny koń”. Moim zdaniem, najładniejszą nazwę hipopotam ma we wschodnioafrykańskim języku suahili: "kiboko".
Ten język bardzo mi się spodobał, nauczyłem się w nim kilku piosenek i śpiewałem je z naszym murzyńskim przewodnikiem, z pracownikami i kucharzami hoteli, kiedy robili mi naleśniki na śniadanie. Taki mini słowniczek zamieściłem na blogu o ludziach z plemienia Turkana (u dołu strony link).

Hipopotamy z Parku Narodowego Massai Mara w Kenii

Najniebezpieczniejszy z lądowych zwierząt

Czy wiesz że...
hipopotam jest drugim co do wielkości ssakiem lądowym na świecie po słoniu?

Waży do 3 ton. Długość jego ciała wynosi 170-450cm, a wysokość aż do 165 cm.

Hipopotam zamieszkuje brzegi rzek i jezior Afryki na południe od Sahary. Obcenie żyje głównie na terenie parków narodowych i w rezerwatach przyrody.

Środowiskiem hipopotama są stałe zbiorniki wodne położone na terenach trawiastych. Żyje najczęściej w spokojnych rzekach i rozlewiskach. Widziałem go z daleka w Parku Narodowym Tsavo w Kenii, skąd widać było Kilimandżaro.

Hipopotamy z Parku Narodowego Tsavo w Kenii

Będąc w kenijskim Parku Narodowym Massai Mara widziałem w rzece całe stado hipopotamów. Były częściowo zanurzone, a nad wodą wystawały tylko oczy i końce łbów. Niektóre hipopotamy odpoczywały na brzegu.

Stado hipopotamów w kenijskim Parku Narodowym Massai Mara

W innym miejscu na terenie prywatnego rezerwatu "Słodkie Wody" w Kenii w rzece, hipopotamy były całe zanurzone i trudno nam było je zobaczyć. Na powierzchni było widać już tylko bąbelki powietrza, bo hipopotamy nurkują i przebywają pod wodą ok. 5 minut. Pływały pod powierzchnią i co pewien czas odbijały się od dna, aby zaczerpnąć powietrza. To bywa bardzo niebezpieczne kiedy rzeką płyną ludzie na łódkach. Hipopotam ma ogromną paszczę i tylko po cztery zęby plus dwa kły - wszystkie jak z kości słoniowej. Jego szczęki są długie na pół metra, mogą się otworzyć pod kątem 150 stopni.

Szczęki hipopotama w prywatnym Rezerwacie "Słodkie Wody" w Kenii

Robi to duże wrażenie lecz jest bardzo niebezpieczne. Hipopotam może niewidocznie podpłynąc do łódki, przewrócić ją i przegryźć ją na pół. Może też zaatakować człowieka i rozszarpać go, ale go nie zjada. Dlaczego?

Hipopotam jest roślinożercą, ale rośliny wodne zjada w niewiekiej ilości. Po zachodzie słońca, hipopotam wieczorem wychodzi na brzeg i pasie się na trawie. W dzień promienie sloneczne mogłoby mu poparzyć skórę. W porze deszczowej, gdy trawy jest pod dostatkiem, hipopotam żeruje w pobliżu zbiornika wodnego, a w porze suchej potrafi w poszukiwaniu za pożywieniem przejśc aż 10 km.

Mimo że jest roślinożercą i nie zjada ludzi, to najwięcej ludzi w Afryce ginie nie od ataku lwów, bawołów czy krokodyli, ale od spotkania się z hipopotamem. Najbardziej niebezpieczny jest on w wodzie. Jednak również na lądzie, kiedy hipopotam opuszcza wodę w poszukiwaniu pożywienia, może spotkać człowieka i go stratować.

W samoobronie hipopotamy potrafią zaatakować lwa zanurzając go w wodzie i topiąc. Krokodyla hipki przegryzają na pół jak łódkę.

Domek z wielką czaszką hipopotama w prywatnym Rezerwacie "Słodkie Wody" - Kenia


Skóra hipopotama


Czy wiesz, że skóra hipopotama waży tonę i ma grubość aż 4 cm?
U hipopoitama skóra stanowi aż 25% wagi zwierzęcia i jest kuloodporna, co dotyczy większości broni palnej.


Stąd również powstało powiedzenie "mieć skórę jak hipopotam". Oznacza to, że osoba o "skórze hipopotama" jest odporna na krytykę. W dzisiejszym świecie a szczególnie w szkole, gdzie kolega kolegę często przezywa, krytykuje jego działanie np. na boisku - taka skóra hipopotama jest bardzo cenna. Warto wiedzieć coś na ten temat i nauczyć się nie reagować na obrażeine nas, przezwiska i krytykę innych ludzi. Warto nauczyć się śmiać z samego siebie, uczyć się na swoich błędach, współczuć kompleksów swoim kolegom i mieć swoje zdanie. Warto to wiedzieć.
Wiedza ta daje mi niezwykłą moc i uśmiech na twarzy. :)

Parku Narodowym Tsavo w Kenii, skąd widać było Kilimandżaro


Pozdrawiam serdecznie
Michał Zarzycki
http://www.michalzarzycki.pl/

p>

Prezentacja zdjęć z Afryki - Kenia

P.S.
Z góry dziękuję za pozostawiony przez Ciebiej komenatrz.
Będę wdzięczny za udział w dyskusji.


MOJE BLOGI:

Czy można zaobserwować Pole Magnetyczne Ziemi?

SERWAL czyli sienkiewiczowski WOBO >>

W królestwie słoni >>

Kochane Żyrafy z Kenii >>

Pierwszy człowiek na Ziemi pochodził z okolic jeziora Turkana >>

Pierwszy dzień listopada >>

...

Ciekawe i polecane blogi innych:

Indianie Uros z trzcinowych wysp jeziora Titicaca>>

Wyprawa do kanionu Colca - Peru >>

Kanion Antylop - raj dla fotografików >>

Ten wpis czytano 2854 razy.
Raz tylko na safari w Kenii pozwolono nam opuścić samochód – oczywiście poza hotelem. Było to właśnie w miejscu gdzie widzieliśmy hipopotamy. Pozwolono nam, bo od razu pojawił się obok samochodu strażnik z bronią maszynową. Nie wolno nam było samodzielnie się oddalać i w jego towarzystwie obserwowaliśmy wielką rodzinę hipopotamów. Faktycznie zagrożenie w tym miejscu było, Na przeciwległym brzegu rzeki wygrzewały się krokodyle. Bezpieczeństwo turystów jest w Kenii na najwyższym poziomie. Oczywiście, jeśli jedzie się w towarzystwie doświadczonego przewodnika.
Gość Piotr Z. - Poniedziałek, 27 Czerwiec 2011 11:00
Olkowi dziękuję za wzbogacenie mojego bloga w cenne informacje o hipopotamach. Pozdrawiam wszystkich.
Michał Zarzycki - Środa, 05 Styczeń 2011 15:32
Tak, tak, fajny wpis...

Uwielbiam hipopotamy - hi hi głównie z powodu całodziennego lenistwa, czasami godzinami patrzyłem, jak leżą rzece bez jakiegokolwiek ruchu - wyglądają jak ogromne głazy, a nie żywe zwierzęta.

Dlatego pozwolę sobie dodać kilka praktycznych szczegółów.

Rzeczywiście zwierze to pomimo pozornej ociężałości i "misiowatości" jest szalenie niebezpieczne.
W mojej ukochanej St. Luci co roku, najmniej jedna osoba ginie stratowana przez hipopotama, i to nie w wodzie, lecz na lądzie i zwykle w nocy, kiedy te ogromne zwierzęta wychodzą na pastwiska. (stąd pewnie nazwa koń rzeczny)

Dlatego też, na południu Afryki nie wolno zbliżać się do zbiorników wodnych zamieszkałych przez te zwierzęta po godz. 22, a jeżeli pada deszcz to nawet wcześniej.
Nigdy też nie wolno stanąć pomiędzy hipopotamem a wodą - jest odbierane jak bezpośrednie zagrożenie dla tego ogromnego ssaka.

Pomimo tych zagrożeń, najfajniej ogląda się te zwierzęta właśnie w nocy, kiedy zaczynają się ruszać. Są naprawdę ogromne i przerażające. Potrafią zniszczyć kilka hektarów upraw w ciągu jednej nocy. Dlatego w starożytnym Egipcie były symbolem zniszczenia i chaosu.
Wrażenie, to potęguje się gdy kilka samców, pasie obok siebie bo zwykle są pokrwawione, od drobnych starć co w świetle latarki wygląda naprawdę crippy.

A z fajnych obserwacji:
Sam widziałem jak nie raz, malutkie impale podchodzą i piją spokojnie, koło leżącego w wodzie hipopotama, pomimo faktu, że w jeziorze aż roiło się od krokodyli - tak jakby wiedziały że gdyby "coś" to hpicio je obroni - straszenie fajnie.

Na zakończenie b. stary kawał, ale może nie wszyscy znają a w doskonały sposób opisuje dzienne zachowanie tego zwierzaka.

Stary hipopotam leży cały dzień bez ruchu w rzece. Nagle przychodzi synek z zepsutym rowerkiem.
Tatusiu naprawisz mi rowerek? - Teraz nie mam czasu.
(sytuacja powtarza się kilkukrotnie)
W końcu po kolejnym razie zdenerwowany ojciec wrzeszczy:
TAK NAGLE PIE...NĘ TYM WSZYSTKIM I BĘDĘ CI ROWEREK NAPRAWIAŁ.

to się nazywa luz

pozdrawiam.
olek-mirek - Piątek, 31 Grudzień 2010 11:54
Tak - to też nosorożec bo ma jeszcze grubsza skórę - 5 cm. Zapraszm na prezentację, którą właśnie tu dodałem Dziękuję za wspaniałe wpisy i pozdrawiam :)
Michał Zarzycki - Niedziela, 19 Grudzień 2010 22:32
moja odpowiedź na zagadkę: nosorożec :)  (najpierw pomyślałem o żółwiu)
Wiesław Siekierko - Czwartek, 18 Listopad 2010 18:45
Świetny Tekst!!! Pozdrawiam!!!
Radosław Walkowiak - Czwartek, 18 Listopad 2010 13:41
Bardzo chętnie czytam Twoje teksty - są ciekawe a zdjęcia cudne :) Miałam okazję widzieć Wasz filmik z Kenii i oglądałam go z zapartych tchem. Mam nadzieję, że i kiedyś mnie czeka taka wyprawa :)
Marta Strojna - Czwartek, 18 Listopad 2010 11:59
Tak - powiedzenie "mieć skórę jak hipopotam" pochodzi stąd, że hipopotam ma skórę grubą aż na 4cm . Oznacza to, że osoba o "skórze hipopotama" jest odporna na komentarze innych.

UWAGA!!! Zagadka dla wszystkich :)
Czy jest zwierz, który ma jeszcze grubszą skórę niż hipopotam i tak twardą, że zwykłe strzały ani kule się go nie imają?
Czy wiesz jaki to zwierz?
Napisz proszę odpowiedź co typujesz.
Ciekawe kto odgadnie pierwszy?  
Renata Zarzycka - Środa, 17 Listopad 2010 23:32
bardzo starannie opracowany blog i super zdjęcia.
Beata Cempel - Sobota, 13 Listopad 2010 16:08
"Kiboko być bardzo groźny ..."  :)
Renata Zarzycka - Czwartek, 11 Listopad 2010 22:37
Wspaniała lekcja geografii ładne fotki umieszczone pozdrawiam
.Kamil - Czwartek, 11 Listopad 2010 08:20
bardzo fajny opis tego wszystkiego ;D i oczywiście bardzo fajne zdjęcia.xd

pozdrawiam. Angelika. :)
Angelika - Środa, 10 Listopad 2010 18:53
Hej Michałku. Masz dużo racji - jeśli się popełniło błąd, zrobiło coś źle czy uczyniło jakąś szkodę komuś lub sobie, to (oczywiście nie pomijając należnego przeproszenia),nie trzeba nad sobą jęczeć i narzekać, że mogło się zrobić inaczej- tylko potraktować to jako doświadczenie życiowe które pomoże unikać takich błędów na przyszłość.Człowiek mądry to człowiek całe życie zdobywający wiedzę i doświadczenie. A jak widać - Tobie to idzie bardzo dobrze.Twój tekst o hipopotamach jest napisany w sposób ciekawy i dojrzały. Dostarcza w sposób ciekawy i urozmaicony podstawową wiedzę o tym gatunku zwierząt. Należy Ci się duża pochwała bo piszesz i od siebie i uzupełniasz sprawdzonymi materiałami źródłowymi no i oczywiście pięknymi własnymi zdjęciami. Duże brawa.
Ewa - Poniedziałek, 08 Listopad 2010 18:56