blog.ekologia.pl   Blogerzy   mnich_Ekologii   Ara błękitna - zagrożony gatunek

Ara błękitna - zagrożony gatunek

Ara błękitna - modra (Anodorhynchus leari) - nazwa zwyczajowa pochodzi od ubarwienia tego gatunku ary. Natomiast nazwa naukowa wywodzi się od angielskiego poety i rysownika Edwarda Leara, który jest autorem wielu przedstawień ptaków, w tym A. błękitnej.

Plik:Anodorhynchus leari by Edward Lear.jpg
szkic - Edward Lear (1812-1888) - original painting

Papuga ta jest przepiękna - ma mocny kolor, jest ciemno - niebieska. Jest ona papugą dosyć dużą, można ją porównać do ary królewskiej (wielkością). Ptaki te osiągają około 86-90 cm długości z czego prawie połowa to ogon. Ptaki te są bardzo lubiane z powodu ich doskonałej inteligencji, łatwego przystosowania się do otoczenia.

Ara błękitna to gatunek ptaka z rodziny popugowatych (Psittacidae) występujący jedynie na niewielkim obszarze wschodniej Brazylii. W 1978 Helmut Sick odkrył dwa niewielkie obszary - w okolicy Toca Velha i Serra Branca - w stanie Bahia w Brazylii, gdzie występuje ara błękitna Anodorhynchus leari.

Wg IUCN (International Union for Conservation of Nature – Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody) Anodorhynchus leari jest obecnie zagrożona wyginięciem i objęta konwencją CITES (Convention on International Trade in Endangered Species of Wild Fauna and Flora – Konwencja Waszyngtońska o międzynarodowym handlu dzikimi zwierzętami i roślinami gatunków zagrożonych wyginięciem).

Widziałem takie Ary błękitne na południu Brazylii w Parku Ptaków nad wodospadami Foz do Iguaçu i robiliśmy im zdjęcia.

Anodorhynchus leari Ara Błękitna

Jest jeszcze inna odmiana Ary błękitnej - bardziej znana Ara ararauna. Ojczyzną tej pięknej i bardzo dużej papugi jest większa północna część Ameryki Południowej, aż do północnych granic Argentyny. Ptak ten zasiedla tropikalne lasy Panamy, Kolumbi, Ekwadoru, Boliwi, Wenezueli, Paragwaju i północną część Argentyny. Ptaki te są bardzo lubiane z powodu ich doskonałej inteligencji, łatwego przystosowania się do otoczenia, łatwości oswajania się oraz ubarwienia, które u papug Ara ararauna jest żółto-niebieskie z małymi dodatkami bieli i czerni. Młode ary, bardzo łatwo się oswajają i uczą wymawiania słów, wymaga to wiele poświęcenia i czasu tak ze strony papugi jak i tresera.

Ara ararauna - Ara błękitna - Ara królewska

Ara błękitna to bardzo piękny ptak tak jej odmiana Anodorhynchus leari jak też Ara ararauna. W wielu parkach i ZOO na świecie, możemy spotkać te ptaki - niestety w niewoli. Jednak dzięki temu możemy dokładniej im się przyglądnąć, podziwiać ich umiejętności, pogaworzyć z nimi oraz zrobić sobie pamiątkowe zdjęcia.

Papuga Ara błękitna - Ara ararauna

W ostatnim czasie powstał film "Rio", którego bohaterami są ptaki z lasów deszczowych Brazyli, a szczególnie zagrożony gatunek - błękitne papugi Ary Anodorhynchus leari i historia ich wyłapywania oraz przemyt w trudnych warunkach transportu dla papug. To ciekawe opowiadanie filmowe tak dla dzieci jak i dla dorosłych. Uświadamia nam nasze czasy oraz to, że jeśli nie zadbamy o naturę dziś, to za chwilę nie będzie na ziemi wielu gatunków zwierząt - w tym trudno spotykanej papugi błękinej Anodorhynchus leari. Zapraszam na zwiastun filmowy niżej oraz do kina - koniecznie całą rodziną. :)

Będzie o czym rozmawiać z dziećmi i rodzicami, a do tego wszyscy świetnie spędzą czas i oderwą się od codziennych problemów na RIO w animacji 3D .

Recenzja filmu RIO >>>

[Kliknij w zdjęcie, wejdź na profil i polub bloga :) Dziękuję ]

www.michałzarzycki.pl

Ciekawy blog . Brawo
edek1956 - Sobota, 04 Luty 2012 12:57
Interesujący blog. Bardzo interesujące to co piszesz. Oby tak dalej. Wielu sukcesów.
crazy-79 - Czwartek, 12 Maj 2011 00:22
Twoje blogi są interesujące. Zajmujesz się ciekawą tematyką. Mimo młodego wieku robisz to bardzo dobrze. Posiadasz sporo wiedzy, trzymaj tak dalej a będzie super.
Marian Sarnecki - Poniedziałek, 09 Maj 2011 22:36
ładny ptak, niespotykany i ciekawy opis
taniec - Niedziela, 08 Maj 2011 19:56
Wszystkiego najlepszego z okazji 13 - urodzin dnia 8 maja 2011 i serdecznie gratuluję sukcesów Zdjęcia Tygodnia Ary błekinej oraz Bloga Tygodnia - to wspaniała niespodzianka na urodziny i najlpeszy prezent od Społeczności Ekologia.pl... ale fajnie :)
Renata Zarzycka - Niedziela, 08 Maj 2011 10:07
Dziękuję za Zdjęcie i Blog Tygodnia! Akurat wypada w dzień moich urodzin :D
Michał Zarzycki - Niedziela, 08 Maj 2011 09:51
Tak - to ważny temat. Warto zwrócić na niego uwagę dorosłych i dzieciom. Warto wybrać się razem do kina i podyskutować później. Jak zauważyłam, często rodzice nie wiedzą o czym rozmawiać, nie mają wspólnych zainteresowań z dziećmi, a kontakt z dzieckiem – im starsze - urywa się...
Dodam, że poruszony temat przemytu papug jest ważny, bo mówi, że wiele z nich nie przeżywa transportu w ciasnych klatkach i że jest to złe. Warto odróżnić transport papug czy innych zwierząt np. do ogrodów zoologicznych na całym świecie. Transport musi spełniać wiele warunków skierowanych na wygodę zwierzęcia i komfort podczas podróży, na dostarczenie pokarmu i wody. To co innego niż transport w ciasnej klatce, w ścisku, jaki fundują zwierzętom przemytnicy. O tym jest mowa na filmie i myślę, że każde dziecko powinno oglądnąć ten film z rodzicami, a później porozmawiać o sprawach, które tam są pokazane oraz o zagrożonych gatunkach i zadbaniu o nie.
Czas spędzony z dzieckiem na mądrej rozmowie jest bezcenny i procentuje na lata zaufaniem do własnych rodziców i tym, że w potrzebie zawsze znajdą oni czas i wysłuchają problemów dzieci, doradzą i pomogą znaleźć rozwiązanie. Budowanie relacji rodziców z dziećmi od małego jest bezcenne w naszym zaganianym świecie. Wspólnie spędzony czas na zabawie i rozmowie, umożliwia to - warto wybrać się razem do kina na RIO :) :) :)

P.S.
Przy okazji uczymy dzieci zadbania o naturalne środowisko i chronienia zagrożonych gatunków zwierząt.
Renata Zarzycka - Wtorek, 03 Maj 2011 13:05
Ciekawy tekst i ważny temat.
Ludzie lekceważą otoczenie,gatunki znikają na naszych oczach.
nagłaśnianie pewnych spraw czy takie artykuły jak Twój mogą być cegiełką do budowania ochrony dla nich.
Jacek Kul - Wtorek, 03 Maj 2011 11:42
Zwiastun kapitalny!
To co robisz jest wspaniałe, kolejny raz piszę o tym jak bardzo jestem pod wrażeniem. Na co dzień nie pamiętamy o tym jak wielu gatunków możemy za chwilę nie zobaczyć... Trzymam kciuki za ary, i za Twoją pasję!
Anita - Wtorek, 03 Maj 2011 10:58
Przykre jest to iż tak wspaniałe ptaki są zagrożone, ale jest coś pocieszającego w tym wszystkim ,że tak młody człowiek jak Ty, zwraca nam na to uwagę.Jest nadzieja,że może jednak coś uda nam się wspólnie zrobić aby ocalić zagrożone gatunki ptaków i zwierząt.
Nuena - Wtorek, 03 Maj 2011 10:57
Tak, opowiada o tym animowany film RIO. Uświadamia nam nasze czasy i to, że jeśli nie zadbamy o naturę dziś, to za chwilę nie będzie na ziemi wielu gatunków zwierząt - w tym bohaterki filmowej - papugi błękinej Anodorhynchus leari. Film wspaniały tak dla dzieci jak i dla dorosłych.
Michał Zarzycki - Wtorek, 03 Maj 2011 09:33
takie piękne ptaki a grozi im wyginięcie...przykry to fakt...dobrze , że chociaż są ogrody zoologiczne i dzięki nim przeciętny człowiek może je zobaczyć :)interesujący blog- pozdrawiam!
Robert - Wtorek, 03 Maj 2011 00:03